• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek Trail MTB Fuel Ex 8 XT

Trek Trail MTB Fuel Ex 8 XT
Beskrivelse

Måler du kvalitet i ytelse per investert krone, finner du ikke noe bedre!

Den legendariske Trek Fuel EX 8 er gripefast, responsiv, utrolig kapabel og sikrer at du beholder full kontroll i de mest varierte terrengtyper. Takk til kombinasjonen av moderne stigeometri og perfekt balanserte dempere, gir den deg motet til å ta fatt på utforkjøringer og massevis av kraft i klatringene, enten det gjelder episke langturer i Järvsö eller ville kveldsrundturer med stallkameratene. En imponerende allsidig terrengsykkel med førsteklasses spesifikasjon og mer enn nok slaglengde for at du skal kunne takle alvorlig tøffe stier. Nei, det er ikke flaggskipet i serien, men denne sykkelen har kraftige komponenter som sikrer at du kan opprettholde høy hastighet selv i den mest utfordrende terreng. Denne populære versjonen tilbyr effektiv sykling med Shimano's legendariske 1x12-drivlinje (XT) som har et utmerket girutvalg, samt Treks unike RE:aktiv-demper som gir fast støtte for tråkket uten å gå på kompromiss med smidighet. Vi er generelt mot at du skal måtte velge én enkelt terrengsykkel, men hvis du virkelig må - velg denne!

Nøkkelen til suksess

  • Skarp terrengsykkel som lar deg suse gjennom svingene, knuse steinpartier og kaste deg ned bakker
  • Kraftig aluminiumsramme (Alpha Platinum Aluminum) med presis geometri for de som kjører både opp og ned
  • Førsteklasses demperkonfigurasjon fra Fox med 140/130mm slaglengde som alltid er klar for action
  • Smidig justerbar luftfjæring lett å justere etter syklistens vekt som også er lettere enn spolefjærer
  • Active Braking Pivot - Utvin demperen fullt ut også under bremsing og oppnå økt kontroll når det trengs mest
  • RE:aktiv - Demper som gir fast støtte under tråkk uten å ofre smidighet
  • Ekstremt kraftig 1x-drivlinje med 12 gir fra Shimano (XT) for enkel betjening
  • Kraftige skivebremser fra Shimano (MT420) med 4-stempels kalipere som leverer feilfri funksjon under alle forhold
  • Takket være Mino Link kan små justeringer av geometrien gjøres raskt og enkelt uten negativ effekt på dempering
  • Straight Shot rør gir ekstra stivhet og responsiv håndtering uten å tilføre unødvendig vekt
  • Smart Knock Block styrelager forhindrer at styret roterer helt rundt ved krasj
  • Dropper post fra Bontrager gjør at du kan senke sadelen raskt og holde den ute av veien i utforkjøringer
  • Hjulstørrelsen er fullstendig tilpasset rammestørrelsen (XS = 27,5", S = velge mellom 27,5/29" og M til XL = 29")
  • Måler du kvalitet i ytelse per krone, vil du sannsynligvis ikke finne noe bedre enn Trek Fuel EX 8

Kraftig aluminiumsramme med imponerende pivotforbindelse

Kjernestrukturen består av en avansert aluminiumsramme (Alpha Platinum) med imponerende torsjonsstivhet og en overbevisende pivotforbindelse i magnesium. Rammen er full av finesser som gjør deg til en bedre syklist. Hva med et konisk styrerør som gir presis styring og en solid fremtreden, mens den interne kabelledningen (for gir, bremser og høydejusterbar setepinne) beskytter alle kabler og sikrer et rent utseende. Smarte Mino Link gjør det enkelt å justere rammegeometrien uten negativ effekt på dempingen. Du kan finjustere vinkelen på styrerøret med 1/2 ° og høyden på kranklageret med opptil 10 mm, regulert enkelt via en vanlig mutter. Straight Shot rør gir rammen økt stivhet uten ekstra vekt og en annen smart funksjon er Knock Block styrelager som hindrer styret fra å rotere ved krasj for å beskytte kablene fra å bli revet løs og kontrollene fra å slå mot rammens overdeler.

De mindre rammen (XS og S) har et overrør som bøyes ned mot setestolpen for å skape en lavere profil som er ideell for kortere syklister siden det forenkler å stå over sykkelen og gir mer manøvreringsplass. De større rammene (fra M og oppover) har et rett overrør ettersom lengre syklister vanligvis ikke støter på det samme problemet med overdelen.

Imponerende demperkonfigurasjon gir overbevisende kontroll

Foran finner du en spiss luftgaffel fra Fox (Rhythm 34 Float EVOL) med 140 mm slaglengde og bak en like kapabel demper fra FOX (Performance Float EVOL) med 130 mm slaglengde. Dempere kan tilpasses etter vekt og kjørestil og er også utstyrt med lockout, som lar deg låse demperne for å øke tråkkeffektiviteten, ideelt for sprinting eller effektiv klatring. Denne modellen har dessuten RE:aktiv 3-modusdemper for solid tråkkestøtte, men gir etter så snart terrenget blir ujevnt, slik at sykkelen smidig og sikkert opprettholder kontakt med underlaget.

Takket være Treks unike Active Braking Pivot kan konstruktørene regulere hvordan dempingen reagerer på kreftene som genereres ved akselerasjon og bremsing, uavhengig av hverandre. Praktisk talt kan du bruke hele demperens kapasitet også under bremsing for økt kontroll når du trenger det mest. Denne modellen har også en Dropper post med 100/150 mm slaglengde (avhengig av rammen) som lar deg senke sadelen raskt for å holde den unna i utforkjøringer.

Ekstremt kraftig 1x-drivlinje og bremser tilrettelagt for høye hastigheter

Den kraftfulle 1x-drivlinjen kommer fra kvalitetssikrede Shimano (XT) og inneholder et enkeltdrev samt en 12-delers kassett (34Tx10-51T), som sammen gir et imponerende girutvalg som sikrer at du kan holde et høyt tempo i alle slags terreng og oppoverbakker. Drivlinjens funksjonalitet er nesten feilfri, og siden den kun inneholder et girvelger, er den også enklere å håndtere. Bremsingen styres av et par førsteklasses hydrauliske skivebremser med 4-pistons kalipere fra Shimano (MT420) som sørger for kraftig bremseeffekt uansett om det er gjørmete, regntungt eller slapsfylt på sporene.

Robust hjulsett med kvalitetsdekk klar for utfordrende terreng

Det robuste hjulsettet fra Bontrager (Line Comp 30) består av brede aluminiumsfelger (Tubeless Ready) utstyrt med skarpe kvalitetsdekk fra Bontrager (XR4 Team Issue) med tilstrekkelig bredde klare for kamp, og som presterer utmerket på alt fra grus til løs gjørme. Disse dekkene har et imponerende lavt rullemotstand, god punkteringsbeskyttelse og gir den perfekte kombinasjonen av grep, hastighet og stabilitet, som praktisk talt betyr at du kan kjøre raskere i alle typer krevende terreng.

De brede hjulnavene (110mm foran, 148mm bak) gir deg hjul som er like stive som mindre hjul, men med alle fordelene større hjul medfører. Med Boost148 kan du i tillegg bruke bredere dekk og en større krankutveksling uten å påvirke q-faktoren eller pedaleffektiviteten. Hjulstørrelsen er fullt tilpasset rammestørrelsen (29" hjul på større rammer og 27,5" på mindre rammer) som sikrer at du får den perfekte kombinasjonen av høy fart, smidig manøvrerbarhet og maksimal kontroll.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0066271
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeAlpine Blue/Deep Dark Blue
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieTrek Fuel EX
ModellserieTrek Fuel EX
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2022
Vekt (ifølge produsenten)13,86 kg (M)
Produsentens nettstedwww.trekbikes.com/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens fargeAlpine Blue/Deep Dark Blue
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeAlpha Platinum Aluminum, koniskt styrhuvud, Knock Block, invändigt Control Freak-kablage, diagonalrörsskydd, ISCG 05, pivotlänkage i magnesium, Mino Link, ABP, Boost148, 130 mm slaglängd
ForhjulsgaffelFox Rhythm 34, Float EVOL-luftfjädring, GRIP-dämpare, koniskt styrrör, 44 mm offset, Boost110, 15 mm Kabolt-axel, 140 mm slaglängd
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

-
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
Bakdemper-
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Låsbar bakdemper? 

Låsbar bakdemper?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (alternativt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive), mens andre har valgt for eksempel å bremse opp kompresjonsdempingen.

Med justeringskontroll på bakre støtdemperen
Bakdempervandring 

Bakdempervandring

Det her med vandring på en mountainbike kan føles som en ekte jungel. En enkel måte å forklare det på er at jo lengre vandring sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm vandring er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk krevende terreng.

En sykkel med 120 mm vandring kan kanskje være det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant røtter og steiner. Disse syklene passer for alle motionister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm vandring eller mer er perfekt for deg som liker å ta deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i bikeparken og sykle nedover bakkene så fort du bare kan.

-
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

-
Hjul
ForhjulsnavBontrager aluminium, kapslat lager, aluminiumaxel, 6-bults, Boost110, 15 mm genomgående axel
BaknavBontrager aluminium, kapslat lager, aluminiumaxel, 6-bults, Shimano Micro Spline-frikrans, Boost148, 12 mm genomgående axel
Fordekk-
Bakdekk-
FelgerBontrager Line 30, TLR, 28-håls, Presta-ventil
Drivverk
GirspakerShimano XT M8100, 12-växlat
BakgirShimano XT M8100, lång arm, max. 51T
KranklagerShimano MT500, 92 mm, presspassat
KassettShimano XT M8100, 10 - 51, 12-delad
Komponenter
ForbremseShimano hydraulisk skivbroms med 4 kolvar, MT4100-handtag, MT420-bromsok
BakbremseShimano hydraulisk skivbroms med 4 kolvar, MT4100-handtag, MT420-bromsok
StyrelagerKnock Block Integrated, cartridge bearing, 1-1/8"" top, 1.5"
StyreBontrager Line, aluminium, 35 mm, 27,5 mm rise, 750 mm bredd
StyrestemBontrager Line, 35 mm, Knock Block, 0 grader, 40 mm längd
SetepinneBontrager Line styrjusterbar, 100 mm slaglängd, invändig vajerdragning, 31,6 mm, 345 mm längd
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano XT
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano XT
Sykkelutstyr
Håndtak/StyretapeBontrager XR Trail Elite, nylon, Lock-on
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Trek Fuel EX

Trek Heldempet MTB Fuel Ex 9.7 Gen 6 Mercury
50 399 kr
fra 44 999 kr
Innsparing
Finnes i flere varianter
Trek Heldempet Mtb Fuel Ex 7 Gen 6 Matte Dnister Black
38 799 kr
fra 27 641 kr
Innsparing
Finnes i flere varianter
Trek Helstøpt Mtb Fuel Ex 8 Gen 6 Matte Pennyflake
44 799 kr
Finnes i flere varianter
Trek Heldempet Mtb Fuel Ex 8 Gen 6 Galactic Grey To Black Fade
44 799 kr
fra 39 999 kr
Innsparing
Finnes i flere varianter

LIKNENDE PRODUKTER

-35%
Lapierre Hardtail Mtb Edge 2.7 Blåmetallisk/Rød
Trek Helstøpt Mtb Fuel Ex 8 Gen 6 Matte Pennyflake
44 799 kr
Finnes i flere varianter
Trek Roscoe 8
20 099 kr
fra 18 999 kr
Innsparing
Finnes i flere varianter
Trek MTB Procaliber 9.5
20 099 kr
fra 18 999 kr
Innsparing
Finnes i flere varianter

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY