• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek Trail MTB Fuel Ex 5 Deore

Trek Trail MTB Fuel Ex 5 Deore
Beskrivelse

Skal du skaffe deg en heldempet terrengsykkel som takler alt? Velg denne!

Den legendariske Trek Fuel EX 5 er både grepssikker, reaksjonsrask, kapabel og sørger for at du beholder full kontroll i de mest varierte typer terreng. Takket være en moderne og tidsriktig geometri i kombinasjon med perfekt balansert demping, gir den deg mot i utforkjøringer og styrke i stigningene, enten det er på episke langturer eller ville kveldsturer med vennene. En imponerende allsidig terrengsykkel med komponenter som holder prisen nede samtidig som humøret ditt er på topp, og den har tilstrekkelig slaglengde for at du skal kunne takle virkelig krevende utfordringer på stien. Selv om dette absolutt ikke er flaggskipet i serien, har den komponenter som lar deg beholde farten selv i svært vanskelig terreng... og til en pris som gjør at du slipper å knuse sparegrisen til familien. Generelt sett er vi motstandere av at du skal måtte velge én enkelt terrengsykkel, men hvis du må – velg da denne!

Nøkkelen til suksess

  • Slagkraftig aluminiumsramme (Alpha Platinum Aluminium) med geometri for de av oss som sykler både opp og ned
  • Samme kapasitet som betydelig dyrere terrengsykler, flyr fram langs smale stier uten at XC-sykler kan holde følge
  • Demperoppsett i toppklasse med 140/130 mm slaglengde som alltid er klar for action
  • Smidig justerbar luftfjæring som enkelt lar seg tilpasse etter syklistens vekt og som dessuten er lettere enn fjærdempere
  • Kraftig 12-girs drivlinje fra Shimano (Deore) med imponerende utveksling (30Tx10-51T) og et enkelt girvelger 
  • Mino Link gjør det raskt og enkelt å finjustere geometrien uten å påvirke dempingen negativt
  • Active Braking Pivot - Utnytt dempingen fullt ut også under bremsing for økt kontroll når det virkelig trengs
  • Straight Shot diagonalt rør for ekstra stivhet og responsiv styring uten å legge til unødvendig vekt
  • Smart Knock Block-styrelager forhindrer at styret roterer for mye ved krasj, noe som beskytter både kabler og kontrollere
  • Dropper post fra TranzX som lar deg senke setepinnen i fart for bedre manøvrering i utforkjøringer
  • Hjulstørrelsen er nøye tilpasset rammen (XS = 27,5", S = kan velge mellom 27,5/29" og M til XL = 29")

Slagkraftig aluminiumsramme med et overbevisende pivotsystem

Rammen består av avansert aluminium (Alpha Platinum) med imponerende torsjonsstivhet og et overbevisende pivotsystem i magnesium. Rammen er spekket med detaljer som gjør deg til en bedre syklist, som et konisk styrrør for nøyaktig styring og en solid følelse foran, mens intern kabelføring (for gir, bremser og den høydejusterbare setepinnen) beskytter kablene og gir et rent utseende. Smart Mino Link lar deg justere geometrien uten negativ innflytelse på dempingen. Du kan presist justere styrrørets vinkel med 1/2 ° og kranklagerets høyde med opptil 10 mm, som enkelt justeres med en vanlig mutter. Straight Shot diagonalt rør gir økt stivhet uten ekstra vekt og en annen smart detalj er Knock Block-styrelager som forhindrer for mye rotasjon av styret ved krasj, og dermed beskytter kabler og kontroller fra å bli skadet.

De mindre rammestørrelsene (XS og S) har et nedbøyd overrør mot seterøret for lavere overrørshøyde, perfekt for kortere ryttere for enklere av- og påstigning samt mer manøvreringsrom. De større rammene (fra M og opp) har rett overrør fordi lengre ryttere med lange ben typisk ikke støter på samme problem med overrørshøyden.

Demperoppsett i toppklasse gir imponerende kontroll på stien

Foran er det montert en luftgaffel fra RockShox (Recon Silver DebonAir) med 140 mm slaglengde, og bak en demper fra X-Fusion (Pro 2) med 130 mm slaglengde. Demping kan finjusteres etter vekt og kjørestil og er også utstyrt med lockout som gir økt tråeffektivitet for spurt og klatring. En praktisk justerbar setepinne lar deg raskt senke eller heve setet under fart. Med Treks unike Active Braking Pivot kan konstruktørene finjustere hvordan dempingen reagerer på kreftene som oppstår under akselerasjon og bremsing, uavhengig av hverandre. Det betyr i praksis at du kan utnytte full demping også under bremsing for større kontroll når du trenger det mest.

Driftssikker 1x-drivlinje og skivebremser tilpasset for høye hastigheter 

Den driftssikre 1x-drivlinjen fra Shimano (Deore) består av en enkelt klinge samt en 12-delt kassett (30Tx10-51T), som gir et bredt utvalg av giroppsett for å holde høy fart i alle typer terreng og stigninger. Drivlinjen er praktisk talt problemfri og, med kun en girvelger, enkel å holde oversikt over. Bremsingen ivaretas av et par pålitelige hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT200), som sikrer kraftig bremsing uavhengig av om det er gjørmete, regntungt eller slaps på stiene.

Robust hjulsett med kvalitetsdekk som trives i utfordrende terreng

Det robuste hjulsettet fra Bontrager har lette alufelger (Tubeless Ready) utstyrt med kvalitetsdekk fra Bontrager (XR4 Comp) med 2,6" bredde, klar for utfordring og utmerker seg på alt fra grusveier til løs gjørme. Disse dekkene byr på imponerende lav rullemotstand, god punkteringsbeskyttelse og den perfekte balansen mellom grep, fart og stabilitet, noe som betyr at du kan kjøre raskere i utfordrende terr 下ang. Brede hjulnav (110 mm foran, 148 mm bak) gir hjul som er like stive som mindre hjul, men med alle fordelene som følger med større hjul. Med Boost148 kan du også bruke bredere dekk og en større kjedekrans uten å påvirke q-faktoren eller tråeffektiviteten. Hjulstørrelsen er nøye tilpasset rammens størrelse (29" hjul på større rammer, 27,5" på de mindre), som sikrer at du kjører med den størrelsen som tilbyr den perfekte kombinasjonen av fart, smidighet og kontroll.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0066274
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeMatte Dnister Black
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieTrek Fuel EX
ModellserieTrek Fuel EX
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2023
Vekt (ifølge produsenten)15,7 kg (M)
Produsentens nettstedwww.trekbikes.com/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens fargeMatte Dnister Black
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeAlpha Platinum Aluminum, koniskt styrhuvud, Knock Block, invändigt Control Freak-kablage, diagonalrörsskydd, ISCG 05, pivotlänkage i magnesium, Mino Link, ABP, Boost148, 130 mm slaglängd
Forhjulsgaffel-
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

140 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
Bakdemper-
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Låsbar bakdemper? 

Låsbar bakdemper?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (alternativt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive), mens andre har valgt for eksempel å bremse opp kompresjonsdempingen.

Med justeringskontroll på bakre støtdemperen
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

27,5"
Hjul
Hjul-
ForhjulsnavBontrager aluminium, 6-bults, Boost110, 15 mm genomgående axel
BaknavBontrager aluminium, kapslat lager, aluminiumaxel, 6-bults, Shimano Micro Spline-frikrans, Boost148, 12 mm genomgående axel
Fordekk-
Bakdekk-
FelgerAlex MD35, Tubeless Ready, 32 hål, 35 mm bredd, Presta-ventil
Drivverk
GirspakerShimano Deore M6100, 12-växlat
BakgirShimano Deore M6100, lång arm
KranklagerShimano MT500, 92 mm, presspassat
Kranksett-
KjedeShimano Deore M6100, 12-växlat
KassettShimano Deore M6100 10–51, 12-delad
Komponenter
ForbremseShimano hydraulisk skivbroms, MT201-handtag, MT200-bromsok
Bremseskive foranShimano RT56, 6-bults, 180 mm
BakbremseShimano hydraulisk skivbroms, MT201-handtag, MT200-bromsok
Bremseplate bakShimano RT56, 6-bults, 180 mm
StyrelagerKnock Block integrerat, 58-gradersvinkel, kapslat lager, 1 1/8 övre, 1,5 nedre
StyreBontrager aluminium, 31,8 mm, 15 mm rise, 750 mm bredd
StyrestemBontrager Rhythm Comp, 31,8 mm, Knock Block, 0 grader, 50 mm längd
Setepinne-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano Deore
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Deore
Sykkelutstyr
Håndtak/StyretapeBontrager XR Trail Comp, nylon Lock-on
SeteBontrager Arvada, stålrails, 138 mm bredd
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Trek Fuel EX

Trek Heldempet MTB Fuel Ex 9.7 Gen 6 Mercury
50 399 kr
fra 44 999 kr
Innsparing
Finnes i flere varianter
Trek Heldempet Mtb Fuel Ex 7 Gen 6 Matte Dnister Black
38 799 kr
fra 27 641 kr
Innsparing
Finnes i flere varianter
Trek Helstøpt Mtb Fuel Ex 8 Gen 6 Matte Pennyflake
44 799 kr
Finnes i flere varianter
Trek Heldempet Mtb Fuel Ex 8 Gen 6 Galactic Grey To Black Fade
44 799 kr
fra 39 999 kr
Innsparing
Finnes i flere varianter

LIKNENDE PRODUKTER

-35%
Lapierre Hardtail Mtb Edge 2.7 Blåmetallisk/Rød
Trek Helstøpt Mtb Fuel Ex 8 Gen 6 Matte Pennyflake
44 799 kr
Finnes i flere varianter
Trek Roscoe 8
20 099 kr
fra 18 999 kr
Innsparing
Finnes i flere varianter

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY