• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek El MTB Powerfly 5 Mørk Prisme/Trek Black

Trek El MTB Powerfly 5 Mørk Prisme/Trek Black
Beskrivelse

Underholdende eMTB som er allsidig, kapabel og klar for nye eventyr

Leter du etter utfordrende opplevelser i terrenget? Har du endelig innsett at en elektrisk assistert terrengsykkel med moderne og brukervennlig teknologi tilbyr de helt riktige nøklene? Med toppkvalitets Trek Powerfly 5 flytter du grenser til steder du aldri trodde du skulle kunne nå på en terrengsykkel. Dette er et underholdende transportmiddel for deg som ønsker kapasiteten og allsidigheten som bare en elektrisk terrengsykkel kan tilby, i tillegg til en pris som ikke engang er i nærheten av verdien på bilen du frenetisk prøver å bruke mindre. Dets kraftfulle batteri gir imponerende rekkevidde og er dessuten pent integrert i rammen, en imponerende motor fra Bosch (Performance CX) med hele 85 Nm gir kraftfull assistanse opp til 25 km/t. Legg til en slagkraftig 1x-drivlinje fra Shimano og en dempet luftgaffel fra RockShox og du har en klar vinner!

Nøkkelen til suksess!

  • Robust aluminiumsramme med intern kabeltrekking som gir beskyttelse og et elegant utseende
  • Justerbar luftgaffel fra RockShox (Recon Silver RL) med 120 mm slaglengde som er låsbar (lockout)
  • Førsteklasses Bosch (Performance CX) passer like godt for pendlingen til jobb som for spennende turer i terrenget
  • Enkelthåndterlig LED-fjernkontroll som lar deg enkelt og intuitivt bytte mellom dens ulike driftsmoduser
  • Intelligent eMTB-funksjon som automatisk gir den riktige assistansen i forhold til det aktuelle terrenget
  • Batteriet på hele 625Wh er fullstendig beskyttet av rammen og det er enkelt å ta ut (dessuten uten verktøy)
  • Slagkraftig 1x-drivlinje med 12 gir fra kvalitetssikre Shimano (Deore/XT) med et imponerende bredt utvekslingsforhold
  • Hydrauliske skivebremser fra Shimano som leverer topp bremsekraft i all slags vær
  • Robust hjulsett fra Bontrager (Kovee Comp 23) og grepssikre dekk fra Bontrager (XR3 Comp)
  • Hjulstørrelse som er tilpasset etter rammens størrelse (29"-hjul på større rammer og 27,5"-hjul på mindre)
  • Du kan gjøre den enda mer anvendbar ved å montere praktiske tilbehør som forenkler hverdagen din

Høyteknologisk aluminiumsramme som gjør deg til en enda bedre syklist

Stammen består av en førsteklasses lettvektsramme i Alpha Platinum Aluminium kontinuerlig kaldtrukket og redusert på flere punkter i kombinasjon med en velbalansert geometri. Den kraftig vridningsstive rammen er dessuten hydroformet, noe som tillater mer avanserte rørformer samt gir høy styrke og minimal vekt. Denne rammen er fullstappet med funksjoner som gjør deg til en bedre syklist, eller hva sier du om et konisk styrehode som gir deg presis styring og en mer solid følelse foran, mens Boost 148-navbredden bak gir deg kortere kjedestag og spenstig manøvreringsevne. En annen smart detalj er den interne kabelføringen (til både gir og bremser) samt praktiske monteringsfester for både bagasjebrett og sykkelstøtte. Den moderne geometrien skaper en herlig balansert kjøreopplevelse og dessuten riktig kvikk manøvreringsevne. Resultatet blir pålitelig markkontakt med smidig følelse kombinert med effektiv kraftoverføring, sykkelen svarer raskt når du vil øke tempoet og den sørger samtidig for at du kan håndtere vanskelige sporvalg på en overraskende enkel måte.

Dynamisk kvalitetsmotor i samarbeid med en slagkraftig 1x-drivlinje

Kraften kommer fra en dynamisk kvalitetsmotor med sentral plassering fra tyske Bosch (Performance CX) som yter et vridningsmoment på hele 85 Nm og en intelligent modus med Extended Boost som automatisk justerer assistansenivået ut fra terrenget. Den atletiske elmotoren drives av et kraftfullt batteripakke på hele 625 Wh som har en velbeskyttet plassering i diagonalrøret og det leverer høyvis av miljøvennlig kraft, noe som gir deg imponerende mengder av ekstra krutt i opp til hastigheter av maksimalt 25 km/t.

Treks RIB-system (Removable Integrated Battery) har en attraktiv design og er meget brukervennlig: batteriet er fullstendig beskyttet av rammen og det er enkelt å ta ut uten verktøy, og du får til og med plass med en flaskeholder. De har dessuten et innebygget håndtak som smidig og enkelt kan fjernes og gjenmonteres i rammen uten bruk av verktøy. Og siden både batteriet og elmotoren er plassert i rammenes nedre del oppnås en forbilledlig lav tyngdepunkt, noe som gir deg upåklagelig manøvreringsevne ute i terrenget.

El-systemet leverer vilt bra sprett, men minst like imponerende er elmotorens beundringsverdig smidige følelse som skaper en dynamisk følelse i hvert tråkk. Det skyldes i stor grad de tre høykvalitets kraftsensorene og i praksis betyr det at når du tråkker rolig og varsomt så får du en myk og rolig assistanse. Men tråkker du i stedet raskere, og fremfor alt hardere, så får du en betydelig mer kraftfull assistanse. Motoren tar deg effektivt og raskt dit du vil uten at du trenger å gjøre hele jobben selv, men du velger selvfølgelig helt selv hvilken assistansenivå du ønsker for øyeblikket. Den har dessuten et lett men likevel kraftig motorskjerm som beskytter den mot steiner, grener og annet som kan komme flyvende.

Du styrer alt via en enkelthåndterlig LED-fjernkontroll som lar deg enkelt og intuitivt bytte mellom de ulike driftsmodusene, aktivere gåassistanse, og som gir deg full kontroll og viser det du trenger å vite for øyeblikket. De lyssterke lysdiodene, som er enkle å se under alle lysforhold, viser dessuten batterinivået og det aktuelle driftsmodus. Siden både batteriet og elmotoren er plassert i rammenes nedre del oppnås en forbilledlig lav tyngdepunkt, noe som gir deg upåklagelig manøvreringsevne ute i terrenget.

Slagkraftig 1x-drivlinje og skivebremser tilpasset for høye hastigheter

Det slagkraftige girsystemet er hentet fra kvalitetssikre Shimano (Deore/XT) og består av en 34-tanns singelkrans samt en 12-delt kassett (10-51T), noe som gir et imponerende girutvalg som sørger for at du kan holde et høyt tempo i alle typer terrenget og stigninger. Girfunksjonen er nesten helt problemfri og siden den kun inkluderer et reglage er den dessuten enklere å holde styr på. Bremsingen håndteres av effektive hydrauliske skivebremser fra Shimano som sikrer at du alltid har kraftig bremseevne uansett om det er gjørmete, regnfullt eller slaps på sporene.

Langslagig demping som tilbyr økt kontroll og høyere komfort

Foran sitter en dempet gaffel fra RockShox (Recon Silver RL) med justerbar luftfjæring og 120 mm slaglengde (litt avhengig av rammenes størrelse). Den er utstyrt med Lockout, noe som betyr at du kan sperre gaffelen og dermed oppnå høyere pedaleffektivitet, noe som er perfekt på glatte strekninger der effektivitet kanskje er viktigere enn demping. Med en justerbar forgaffel kan du dessuten tilpasse dempingen etter nettopp din vekt og din kjørestil.

Robuste hjulsett med aluminiumsfelger og optimal størrelsestilpasning

Hjulstørrelse er tilpasset etter rammenes størrelse (29"-hjul på større rammer og 27,5"-hjul på mindre) noe som gir deg den perfekte kombinasjonen av høy fart, kvikk manøvreringsevne og maksimal kontroll. Det slitesterke hjulsettet består av aluminiumsfelger fra Bontrager (Kovee Comp 23) og de ruller på et par allsidige kvalitetsdekk (Bontrager XR3 Comp) som imponerer på alt fra hardpakkede grusveier til betydelig løsere underlag. Du kan gjøre din Powerfly enda mer anvendbar ved å montere et bagasjebrett og skjermer, dessuten gjør de internt trukkede ledningene det enkelt å montere lys som drives av elmotorens batteri.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0094305-H834
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeDark Prismatic/Trek Black
Knutenummer0094305
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieTrek Powerfly
ModellserieTrek Powerfly
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2023
Vekt (ifølge produsenten)M - 22/94 kg
Elektrisk sykkelJa
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens fargeDark Prismatic/Trek Black
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeAlpha Platinum Aluminum- avtagbart integrerat batteri (RIB)- koniskt styrhuvud- invändigt Control Freak-kablage- motorskyddet Motor Armor- Boost148- 12 mm genomgående axel
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

-
Hjul
Fordekk-
BakdekkUNKNOWN
Drivverk
GirspakerShimano Deore M6100, 12-växlat
BakgirShimano XT M8100, l†ng arm
KranksettEthirteen Espec Plus/ 34T/ 165 mm längd
KjedeShimano Deore M6100
KassettShimano Deore M6100 10–51/ 12-delad
Komponenter
ForbremseShimano hydraulisk skivbroms med 4 kolvar
Bremseskive foran203mm
BakbremseShimano hydraulisk skivbroms med 4 kolvar/ MT4100-handtag/ MT420-bromsok
Bremseplate bak-
StyrelagerFSA IS-2/ 1 1/8 övre/ 1/5 nedre
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano Deore
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano XT
Motor
MotorBosch Performance CX
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
85 Nm
SensorerFart, Kadens
Elektrisk systemBosch
Batteri
Spenning-
Visning
Avtagbar skjermJa
Sykkelutstyr
Håndtak/StyretapeBontrager XR Endurance Comp/ Lock-on
SeteBontrager Commuter Comp
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY