• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek El Mtb Powerfly 7 Gen 4 Satin Supernova/Dnister Black

Trek El Mtb Powerfly 7 Gen 4 Satin Supernova/Dnister Black
Beskrivelse

Kraftig eMTB med solide egenskaper og ekstremt brukervennlig teknologi

Leter du etter utfordrende opplevelser i terrenget? Har du endelig innsett at en elsykkel med brukervennlig teknologi tilbyr de rette nøklene? Du ønsker kraftig elektrisk assistanse, men det er ikke alt. Hvis du er kresen med hensyn til komponentene, så er fjerde generasjon av Trek Powerfly 7 definitivt riktig modell for deg. Sykkel med høykvalitets MTB-komponenter som virkelig gjør en forskjell i terrenget, en slitesterk aluminiumsramme med RIB-batteri og en oppgradert kontroller med det smarte systemet som har en Kiox fullfargeskjerm, Bluetooth-tilkobling og mange forbedrede funksjoner som holder styr på din sykling og treningsdata. Med en oppgradert RockShox luftstøtdemper, Shimano 1x12-drivlinje og justerbar setepinne er dette en ideell sykkel for syklisten som ønsker en ekstra dytt oppover for deretter å kunne gi alt på vei ned. Med Trek Powerfly 7 utvider du grensene til steder du aldri trodde var mulig å nå på en terrengsykkel. Dette er et underholdende kjøretøy for deg som ønsker kapasiteten og fleksibiliteten som kun en terrengsykkel kan tilby, til en pris som ikke kan sammenlignes med verdien av bilen du desperat prøver å bruke mindre. Dets kraftige batteri tilbyr imponerende rekkevidde og er dessuten elegant integrert i rammen, en imponerende motor med hele 85 Nm som gir kraftfull assistanse opp til 25 km/t.

Nøkkelen til suksess!

  • Robust ramme i Alpha Platinum Aluminium med intern kabeltrekking som beskytter og gir et elegant utseende
  • Justerbar luftgaffel fra Rock Shox (35 Gold RL) med generøs slaglengde som også kan låses (lockout)
  • Høykvalitets elmotor fra Bosch (Performance Line CX) passer like bra for pendling som for spennende turer i terrenget
  • Kiox 300-display med fullfargeskjerm som viser sykkeldata, kobler seg til dine Bluetooth®-enheter og har innebygd tyveribeskyttelse
  • Treks RIB-system - Attraktiv integrated design der batteriet er beskyttet av rammen samtidig som det er lett å ta ut
  • LED-fjernkontroll som kan kobles til appen Bosch eBike Flow for trådløse oppdateringer, tilpassede innstillinger og mer
  • Slagkraftig 1x-drivlinje med 12 gir fra kvalitetssikre Shimano (SLX/XT) med imponerende bred utveksling
  • Hydrauliske skivebremser med 4 stempler fra Shimano (MT6100) gir deg kraftig bremsekraft og sikker kontroll i alle værforhold
  • Hjulsett med aluminiumsfelger fra Bontrager (Line Comp 30) og grepssikre dekk fra Bontrager (XR3 Team Issue)
  • Hjulstørrelse tilpasset etter rammenes størrelse (29-hjul på større rammer og 27,5-hjul på mindre)
  • Knock Block - styrelager som effektivt forhindrer at styret snurrer rundt hvis du skulle være uheldig og krasje
  • Med justerbar setepinne kan du raskt senke setet under fart og holde det unna når du farer nedover bakkene
  • Du kan gjøre den enda mer anvendelig ved å montere praktiske tilbehør som forenkler din hverdag

Høyteknologisk aluminiumsramme som gjør deg til en bedre syklist

Rammen består av en førsteklasses lettvektsramme i Alpha Platinum Aluminium, kontinuerlig kaldtrukket og redusert på flere punkter i kombinasjon med en godt balansert geometri. Den imponerende vridningsstive rammen er dessuten hydroformet, noe som tillater mer avanserte rørformer og gir høy styrke og minimal vekt. Denne rammen er stappfull av funksjoner som gjør deg til en bedre syklist, for eksempel et konisk styrehode for presis styring og et solidere følelse i fronten, mens Boost 148-navbredden bak sikrer kortere kjedestag og kvikk manøvrerbarhet. En annen smart detalj er intern kabelføring (for både gir og bremser) samt praktiske monteringsfester for både bagasjebærer og sykkelstøtte. Den moderne geometrien tilbyr en fantastisk balansert kjøreopplevelse og utmerket manøvrerbarhet. Resultatet er pålitelig markkontakt med responsiv følelse kombinert med effektiv kraftoverføring, sykkelen reagerer raskt når du øker tempoet og hjelper deg med å håndtere krevende sporvalg på en forbløffende enkel måte.

Dynamisk kvalitetsmotor i samarbeid med en slagkraftig 1x-drivlinje

Kraften kommer fra en dynamisk kvalitetsmotor med sentral plassering fra tyske Bosch (Performance Line CX) som yter et dreiemoment på hele 85Nm og en intelligent modus med Extended Boost som automatisk justerer assistansenivået basert på terrenget. Den atletiske elmotoren drives av et kraftig batteripakke på 625 Wh som er velbeskyttet plassert i diagonalrøret, og den leverer store mengder miljøvennlig kraft, noe som gir imponerende mengder ekstra kraft i hastigheter på opptil maksimalt 25 km/t.

Treks RIB-system (Removable Integrated Battery) har en attraktiv design og er svært brukervennlig: batteriet er fullstendig beskyttet av rammen og det er enkelt å ta ut uten verktøy, og du får også plass til et flaskestativ. Det innebygde håndtaket kan enkelt fjernes og monteres i rammen uten verktøy. Og siden både batteriet og elmotoren er plassert i rammenes nedre del, oppnås et eksemplarisk lavt tyngdepunkt, noe som gir deg upåklagelig manøvrerbarhet ute i terrenget.

Elsystemet byr på fantastisk spenning, men minst like imponerende er elmotorens bemerkelsesverdig smidige følelse som skaper en dynamisk opplevelse ved hvert pedaltråkk. Dette skyldes i stor grad de tre høykvalitets kraftsensorene og betyr at når du tråkker rolig og forsiktig, får du en myk og behagelig assistanse. Men når du tråkker raskere, og spesielt hardere, får du en mer kraftfull assistanse. Motoren tar deg effektivt og raskt dit du ønsker, uten at du må gjøre alt arbeidet selv, og du velger selvfølgelig selv hvilket assistansenivå du ønsker til enhver tid. Den har også et lett, men likevel robust motorskydd som beskytter mot steiner, grener og annet som kan komme flygende.

Du kontrollerer alt via en lettbetjent og tydelig Kiox 300-display med fullfargeskjerm som viser sykkeldata, kobles til dine Bluetooth®-enheter og har innebygd tyveribeskyttelse, gir deg full oversikt og viser nesten alt du trenger å vite. Fordi både batteriet og elmotoren er plassert nederst i rammen, oppnås et eksemplarisk lavt tyngdepunkt som gir deg enestående manøvrerbarhet ute i terrenget.

Boschs smarte system med LED-fjernkontroll gjør det lett å bytte assistansenivå, aktivere Walk Assist når du ønsker å lede sykkelen, eller tenne lysene (valgfritt). De klare LED-lysene er synlige under alle lysforhold, og du trenger bare et blikk for å sjekke batterinivået og assistansenivået. Den nye eBike Flow-appen gjør din sykkelopplevelse til en personlig tilpasset opplevelse. Bruk den til å justere motorens assistansenivåer, følge med på sykkelstatistikken og integrere informasjonen din med apper som Strava og Apple Health. Det inkluderer også praktiske funksjoner som navigasjon og servicevarsler.

Slagkraftig 1x-drivlinje og skivebremser tilpasset for høye hastigheter

Det kraftige girsystemet er hentet fra Shimano (XT/SLX) og består av et 34-tannet kranksett fra Ethirteen (Espec Plus) samt en 12-delt kassett (10-51T), som gir et girutvalg som sikrer høyt tempo i alle slags terreng og stigninger. Girfunksjonen er praktisk talt problemfri og siden det bare inkluderer ett reglage, er det også enklere å overvåke. Bremsene håndteres av effektive hydrauliske skivebremser med 4 stempler fra Shimano (MT6100) som sikrer kraftig bremsing enten det er gjørmete, regntungt eller slaps på stiene.

Langslagig luftfjæring som tilbyr økt kontroll og enda større komfort

I fronten sitter en markant dempet luftgaffel fra RockShox (35 Gold RL) med 120 mm slaglengde (på ramstørrelse XS er slaglengden derimot 80 mm). Den er utstyrt med smart Lockout-funksjon, som betyr at du kan låse gaffelen for å oppnå høyere pedaleringseffektivitet på flate strekninger der effektivitet kan være viktigere enn støtdemping. Med en justerbar forgafler kan du dessuten tilpasse dempingen etter din egen vekt og kjørestil.

Høykvalitets hjulsett med aluminiumsfelger og optimal størrelsestilpasning

Hjulstørrelsen er tilpasset etter rammenes størrelse (29-tommers hjul på større rammer og 27,5-tommers hjul på mindre) som gir den perfekte kombinasjonen av høy hastighet, kvikke manøvre og maksimal kontroll. Det slitesterke hjulsettet fra Bontrager består av robuste aluminiumsfelger (Line Comp 30 TLR) og grepsikre kvalitetsdekk (Bontrager XR3 Team Issue) som utmerker seg på alt fra hardtpakkede grusveier til betydelig mer løst underlag. Du kan gjøre din Powerfly enda mer nyttig ved å installere en bagasjebærer og skjermer, i tillegg gjør de internt ført ledninger det lett å montere lys som drives av elmotorens batteri.

Har sykkelen min et bøyd overrør?

Små rammer (XS, S og M) har et overrør som bøyer seg ned mot seterøret. Dette gir en lavere overrørshøyde. Dette er gunstig for kortere syklister siden det gjør det enklere å straddle sykkelen. Den større rammen (L) har et rett overrør fordi lengre syklister med lange ben vanligvis ikke møter det samme problemet med overrørshøyden.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0103812-N958
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeSatin Supernova/Dnister Black
Knutenummer0103812
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieTrek Powerfly
ModellserieTrek Powerfly
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2023
Vekt (ifølge produsenten)M - 22,65 kg
Produsentens nettstedwww.trekbikes.com/se/sv_SE/p/37045
Elektrisk sykkelJa
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens fargeSATIN SUPERNOVA/DNISTER BLACK
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

-
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

-
Hjul
HjulBontrager aluminium, kapslat lager, aluminiumaxel, 6-bults, Boost110, 15 mm genomgående axel
BaknavBontrager aluminium, kapslat lager, 6-bults, Rapid Drive 108, Shimano MicroSpline-frihjul, Boost148, 12 mm genomgående axel
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon-
FelgerBontrager Line Comp 30, TLR Tubeless Ready, 28-håls, Presta-ventil
Drivverk
GirspakerShimano SLX M7100, 12-växlat
BakgirShimano XT M8100, lång arm
KranksettE*thirteen E*spec Plus, 165 mm längd
KjedeShimano SLX M7100, 12-växlat
KassettShimano SLX M7100, 10 - 51, 12-delad
Komponenter
Forbremse-
Bremseskive foran-
Bakbremse-
Bremseplate bak-
StyrelagerFSA IS-2, 1 1/8 övre, 1,5 nedre
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano SLX
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Uten gir
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano XT
Motor
MotorBosch Performance Line CX
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
85 Nm
SensorerFart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Elektrisk systemBosch
Batteri
BatteriBosch PowerTube 625 Wh, smart system
BatteriplasseringInnvendig
Avtagbart batteriJa
Batterikapasitet (Wh)625
Spenning-
BatteriladerBosch standard 4 A, 230 V, smart system
Kan lades på sykkelenJa
Visning
VisningKiox
DisplayplasseringSenter
Sykkelutstyr
Håndtak/StyretapeBontrager XR Endurance Elite
PedalerWellgo VPE-536
SeteBontrager Commuter Comp
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY