• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek El MTB Powerfly 4 Living Coral /Solid Charcoal

Trek El MTB Powerfly 4 Living Coral /Solid Charcoal
Beskrivelse

Underholdende eMTB med solide egenskaper og brukervennlig teknologi

Leter du etter utfordrende opplevelser i terrenget? Har du endelig innsett at en elektrisk assistert terrengsykkel med moderne og brukervennlig teknologi tilbyr nøkkelen du søker? Med den høykvalitets Trek Powerfly 4, utvider du grensene til steder du aldri trodde var mulige å nå med en terrengsykkel. Dette er et morsomt transportmiddel for deg som ønsker kapasiteten og fleksibiliteten kun en terrengsykkel kan tilby, til en pris som ikke sammenlignes med verdien av bilen du ivrig prøver å benytte mindre. Dets kraftige batteri tilbyr en imponerende rekkevidde og er dessuten elegant integrert i rammen. En imponerende motor fra Bosch (Performance CX) med hele 85 Nm gir kraftfull assistanse opp til 25 km/t. Legger du til en 1x-drivlinje fra Shimano og en fjærende forgaffel med Lockout, står du igjen med en suveren vinner!

Nøkkelen til suksess!

  • Robust aluminiumsramme med innvendig kabeltrekking som beskytter og gir et stilrent utseende
  • Justérbar forgaffel fra SR Suntour (XCM 34) med spiralfjæring som også kan låses (lockout)
  • Høykvalitets Bosch (Performance CX) passer like godt for pendling til jobben som for eventyrlige turer i terrenget
  • Intelligent eMTB-funksjon som automatisk tilpasser assistansen etter terrenget
  • Batteriet er fullstendig integrert i rammen og kan enkelt tas ut uten verktøy
  • Kraftig 1x-drivlinje med 10 gir fra pålitelige Shimano (Deore) byr på imponerende variert utveksling
  • Hydrauliske bremser gir deg solid bremsekraft og pålitelig kontroll under alle værforhold
  • Robuste hjulsett med aluminiumsfelger og gripevennlige dekk fra Bontrager (XR3 Comp)
  • Hjulstørrelsen tilpasses etter rammen størrelse (29"-hjul på større rammer og 27,5"-hjul på mindre)
  • Du kan øke bruksverdien ved å montere praktiske tillegg som forenkler hverdagen

Høyteknologisk aluminiumsramme gjør deg til en bedre syklist

Rammen er en premium lettvektsramme i Alpha Platinum Aluminum, kontinuerlig kalduttrukket og bearbeidet for optimalistert ytelse i kombinasjon med en velbalansert geometri. Den utrolig vridningsstive rammen er også hydroformet for å tillate mer komplekse rørformer, noe som sikrer høy styrke og lav vekt. Denne rammen er spekket med detaljer som gjør deg til en bedre syklist. For eksempel gir et konisk styrerør deg presis styring og en solid følelse foran, mens Boost 148-navbredde bak sørger for korte kjedestag og livlig manøvrerbarhet. Innvendig kabeltrekking for både gir og bremser, samt praktiske festepunkter for bagasjebærer og sykkelstøtte, er andre smarte detaljer. Den moderne geometrien tilbyr en fantastisk balansert kjøreopplevelse og imponerende smidig manøvrerbarhet. Resultatet er pålitelig kontakt med underlaget og en responsiv sykkel som raskt reagerer når du vil øke farten, samtidig som den enkelt håndterer utfordrende sporvalg.

Dynamisk kvalitetsmotor i samarbeid med en kraftig 1x-drivlinje

Kraften gis av en dynamisk kvalitetsmotor fra tyske Bosch (Performance CX) plassert sentralt, som leverer et dreiemoment på hele 85 Nm og en intelligent modus med Extended Boost som automatisk tilpasser assistansenivået etter terrenget. Den sportslige elmotoren drives av en kraftig batteripakke på 500 Wh som er godt integrert i diagonalrøret, og tilbyr rikelig med miljøvennlig kraft for ekstra skyv opp til hastigheter på maks 25 km/t.

Treks RIB-system (Removable Integrated Battery) har et tiltalende design og er brukervennlig: batteriet er helt integrert i rammen og kan enkelt fjernes uten verktøy, og det er til og med plass til en flaskeholder. I tillegg har de et innebygd håndtak som enkelt kan fjernes og monteres i rammen uten bruk av verktøy. Siden både batteriet og elmotoren er plassert lavt i rammen, oppnås et eksemplarisk lavt tyngdepunkt som gir deg uovertruffen manøvrerbarhet i terrenget.

El-systemet leverer en imponerende kraft, men like imponerende er elmotorens smidige respons som skaper en dynamisk følelse ved hvert tråkk. Dette skyldes hovedsakelig de tre høykvalitets kraftsensorene, noe som betyr at lett og forsiktig tråkking gir deg en myk assistanse, mens raskere og hardere tråkking gir deg kraftigere assistanse. Motoren hjelper deg effektivt og raskt til din destinasjon uten at du må gjøre alt arbeidet selv, og du velger selvfølgelig selv ønsket assistansenivå til enhver tid. Den har også et robust men likevel lett motorskydd som beskytter mot steiner, grener og andre hindringer.

Du kontrollerer alt via en lett håndterbar og tydelig Purion Display med 5 ulike driftsmoduser (Eco, Tour, Sport, Turbo, Off) som gir deg full oversikt og viser det du trenger å vite. Siden både batteriet og elmotoren er plassert lavt i rammen, oppnår du et eksemplarisk lavt tyngdepunkt som gir feilfri manøvrerbarhet i terrenget.

Kraftig giresystem og bremser tilpasset for høye hastigheter

Det robuste giresystemet fra Shimano (Deore) består av en enkeltring og en 10-delt kassett, noe som gir deg et girområde som sikrer at du kan opprettholde høyt tempo i alle typer terreng og stigninger. Giringen fungerer problemfritt og inkluderer et enkelt reglagesystem som gjør det lett å håndtere. Bremsingen utføres av effektive hydrauliske bremser som gir deg solid bremsekraft uansett om det er gjørmete, regntungt eller slapsefylt i sporene.

Langtrekkende fjæring som tilbyr økt kontroll og større komfort

I fronten sitter en dempergaffel fra Suntour (XCM 34) med justerbar spiralfjæring og 120 mm vandring (varierer med rammen størrelse). Den er utstyrt med Lockout, som gjør at du kan låse gaffelen for høyere pedaleffektivitet på glatte partier der effektivitet kanskje er viktigere enn demping. Med en justerbar forgaffel kan du også tilpasse dempingen til din vekt og kjørestil.

Robust hjulsett med aluminiumsfelger og optimalisert størrelsestilpasning

Hjulstørrelsen tilpasses etter rammen størrelse (29"-hjul på større rammer og 27,5"-hjul på mindre) for å gi deg den perfekte kombinasjonen av høy hastighet, kvikk manøvrerbarhet og maksimal kontroll. Det slitesterke hjulsettet fra Bontrager består av robuste aluminiumsfelger og allsidige kvalitetsdekk (Bontrager XR3 Comp) som presterer utmerket på alt fra hardtpakket grus til mye løsere underlag. Du kan gjøre din Powerfly enda mer nyttig ved å montere en bagasjebærer og skjermer, i tillegg gjør de innvendig ført ledninger det enkelt å installere lys som drives av elmotorens batteri.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0094304-L452
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeLiving Coral /Solid Charcoal
Knutenummer0094304
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieTrek Powerfly
ModellserieTrek Powerfly
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2023
Elektrisk sykkelJa
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens fargeLiving Coral /Solid Charcoal
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeAlpha Platinum Aluminum- avtagbart integrerat batteri (RIB)- koniskt styrhuvud- invändigt Control Freak-kablage- motorskyddet Motor Armor- Boost148- 12 mm genomgående axel
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

-
Hjul
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon-
Drivverk
GirspakerShimano Deore M4100, 10-delad
BakgirShimano Deore M5120, l†ng arm
KranksettFSA Bosch CK-220/ 36T-krans/ 165 mm längd
KjedeKMC X10/ 10-växlat
KassettShimano Deore M4100 11–46/ 10-delad
Komponenter
ForbremseRim brake (calliper) with hydraulic actuation
Bremseskive foran203mm
BakbremseRim brake (calliper) with hydraulic actuation
Bremseplate bakTektro/ 6-bults/ 203 mm
StyrelagerFSA IS-2/ 1 1/8 övre/ 1/5 nedre
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

10-delt (1 x 10)
GirskifterserieShimano Deore
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Deore
Motor
MotorBosch Performance CX
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
85 Nm
SensorerFart, Kadens
Elektrisk systemBosch
Batteri
Spenning-
Visning
Avtagbar skjermJa
Sykkelutstyr
Håndtak/StyretapeBontrager XR Endurance Comp
SeteBontrager Commuter Comp
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY