• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek E-Racer Domane+ SLR 6 AXS Matt Dyp Røk

Trek E-Racer Domane+ SLR 6 AXS Matt Dyp Røk
Beskrivelse

Sykkelen som verken ser ut, føles eller oppleves som en vanlig elsykkel

Hvis du er på utkikk etter en kraftig landeveissykkel som leverer sterk ytelse, men samtidig er komfortabel nok for dine lange søndagsturer med stallkameratene, så vil Trek Domane+ SLR 6 AXS ikke skuffe deg. En kraftfull elsykkel i førsteklasses karbonfiber (800 Series OCLV Carbon), med mesterlige karbonfiberhjul, hydrauliske skivebremser, og et design for kresne landeveissyklister som ønsker å beholde den autentiske racersykkel-følelsen, men innimellom ønsker litt ekstra hjelp. Den ser ikke ut, føles eller oppleves som en vanlig elsykkel. De elegant slanke formene gjør den virkelig rask og nesten like aerodynamisk som sine slektninger uten elmotorer. Det imponerende effektive lille drivsystemet gir deg masse ekstra kraft når det trengs mest, som i sterk motvind eller når du ønsker å holde samme høye tempo som de litt yngre stallkameratene i oppoverbakkene, uten at det er merkbart når det ikke er i bruk. Motorlyden er knapt hørbar, den forstyrrer ikke din fredelige sykling, og du kan fremdeles regne med en ekstra dytt i oppoverbakkene og på lange, episke eventyr. Men du får også ytelsesfordelene fra SRAMs trådløse elektroniske 1x12-drivlinje (Rival XPLR eTap AXS), som er like god på asfalt som på grus. Her snakker vi virkelig om det beste fra to verdener - høykvalitets racersykkel-følelse pluss ekstra kraft i bakkene eller når du ønsker å sykle noen ekstra kilometer.

Nøkkelen til suksess!

  • Komfortabel racersykkel med kraftig elektrisk drift for entusiastiske landeveissyklister som stiller høye krav
  • Autentisk racersykkel-følelse pluss litt ekstra kraft i bakkene eller når du ønsker å sykle noen ekstra kilometer
  • Treks beste og letteste ramme i førsteklasses karbonfiber (800 Series OCLV Carbon) med IsoSpeed bak
  • En velbalansert endurance-geometri som er komfortabel for lange distanser, men rask som en konkurransecykkel
  • TQs HPR-motor er imponerende diskret, kompakt, lett og stillegående, og tilbyr kraftfull assistanse
  • Batteri (360Wh) som er elegant integrert i diagonalrøret gir 95 km i eco-modus og kan enkelt fjernes om ønskelig
  • Du kan legge til et Range Extender-batteri som monteres i flaskeholderen for ekstra kraft på lengre distanser
  • Den elegant integrerte skjermen og de diskré kontrollene gjør at den ser ut og føles som en vanlig racersykkel
  • Elektronisk 1x12-drivlinje fra SRAM (Rival XPLR eTap AXS) med rask og sømløs trådløs skifting
  • Kraftfulle hydrauliske skivebremser som sørger for at verken regn eller grus ødelegger turen din
  • Mesterlige hjulsett med karbonfiberfelger fra Bontrager (Aeolus Pro 3V) med gjennomgående hjulakser
  • Ruller raskt over ujevnt underlag med grepssikre Bontrager (GR1 Team Issue) grusdekk på 40 mm bredde
  • Veiutjevnende IsoSpeed demper krevende støt fra veien, slik at du sykler raskere, mykere og mer komfortabelt
  • Blender-kompatibel RCS Pro-styrestamme i aluminium gjør det mulig å feste tilbehør direkte på styrestammen
  • Racerstyre i karbonfiber med Pro IsoCore reduserer vibrasjonene fra veibanen med 20 prosent
  • Integrerte skjermfester slik at du kan montere heldekkende skjermer når været krever det

Funksjonene som gjør Trek Domane+ SLR unikt

Domane+ SLR er Treks letteste elsykkel noensinne med en vekt på knapt 12 kg, mye takket være ultralett 800 Series OCLV Carbon og en smart rammedesign som sparer vekt. Sykkelen føles og oppfører seg som en tradisjonell sykkel, men med et ekstra spark. Den er finjustert for landevei, med lav Q-faktor og intuitive knapper for elektrisk assistanse på håndtakene. Ny og forbedret IsoSpeed absorberer de tøffeste støtene fra veibanen, så du kan holde farten oppe over lengre strekninger.

Domane+ SLR leveres med 40 mm grusdekk og en grustilpasset SRAM XPLR-drivlinje så du enkelt og komfortabelt, og med tillit, kan utforske grusveier. Legg til TQs HPR-motor som er supereffektiv, med et utrolig forhold mellom rekkevidde, vekt og hastighet. Den er ultrakompakt, stillegående og tilbyr en svært naturlig assistanse opp til 25 km/t. Et integrert batteri på 360 Wh er skjult i diagonalrøret og varer for imponerende ca 95 km i eco-modus. Ta lengre turer med et Range Extender-batteri (selges separat) på 160 Wh for en utvidet rekkevidde til omtrent 145 km i eco-modus. Ønsker du å komme enda lenger? Med appen Trek Central kan du tilpasse assistansen for å utvide rekkevidden enda mer.

Hva sier så verdens sykkelpresse om Domane+ SLR?

  • Velonews - En av de mest elegante elsykkelracerne tilgjengelig
  • Bikerumor - En helt ny klasse... skyv den til maks i svingene og på rettstrekningene
  • Outside - Den følelsen når alt går utrolig, utrolig (uovertruffent) bra.
PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0110717-I143
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeMatte Deep Smoke
Knutenummer0110717
Spesifikasjon
PersonaliseringLandeveissykling
ProduktserieTrek Domane+
ModellserieTrek Domane+
KjønnUnisex
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2024
Produsentens nettstedwww.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/elcyklar/elcykeln-som-racercykel/domane-slr/domane-slr-6-axs/p/367/
Elektrisk sykkelJa
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens fargeMatte Deep Smoke
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme8 Series OCLV Carbon, TQ-drivsystem, koniskt styrhuvud, IsoSpeed bak, invändigt kablage, Flat Mount-skivbroms, skärmfästen, 142 x 12 mm genomgående axel
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
ForhjulsgaffelDomane+ kolfiber, koniskt styrrör kolfiber, invändig bromsvajerdragning, skärmfästen, Flat Mount-skivbroms, 12 x 100 mm genomgående axel
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
FramgaffelmaterialeKarbonfiber
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Hjul
HjulBontrager Aeolus Pro 3V, OCLV Carbon, TLR, 25 mm fälgbredd, 1 x 12 mm genomgående axel Bontrager Aeolus Pro 3V, OCLV Carbon, TLR, 25 mm fälgbredd, 142 x 12 mm genomgående axel
FordekkBontrager GR1 Team Issue, TLR, Inner Strength-kord, aramidkant, 12 tpi, 700 x 40c
BakdekkBontrager GR1 Team Issue, TLR, Inner Strength-kord, aramidkant, 12 tpi, 700 x 40c
Dekkdimensjon40-622
Drivverk
GirspakerSRAM Rival eTap AXS, 12-vxl // SRAM Rival eTap AXS, 12-vxl
BakgirSRAM Rival XPLR eTap AXS, max. 44T
Kranksett-
KjedeSRAM Rival, 12-vxl
KassettSRAM XG-1251, 10-44, 12-delad
Komponenter
ForbremseSRAM Rival hydraulisk skivbroms
Bremseskive foranSRAM Paceline, avrundad, centerlock, 160 mm
BakbremseSRAM Rival hydraulisk skivbroms
Bremseplate bakSRAM Paceline, avrundad, centerlock, 160 mm
Styre-
Styrestem-
SetepinneDomane sadelstolpe kolfiber, KVF-form, 20 mm offset, 320 mm längd
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieSRAM RIVAL eTap AXS
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
SRAM Rival XPLR eTAP AXS
Motor
MotorTQ-HPR50, 50 Nm, 250 W max. kontinuerlig märkeffekt, 300 W toppeffekt // TQ-HPR50, 50 Nm, 250 W max. kontinuerlig märkeffekt, 300 W top
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
50 Nm
SensorerAkselerasjon, Fart, Kadens, Dreiemoment, Pedalposisjon
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Elektrisk systemTQ
Batteri
BatteriTQ 360 Wh
BatteritypeLitium-ion
BatteriplasseringInnvendig
Avtagbart batteriNei
Batterikapasitet (Wh)360
Spenning36 V
Batteri inkludert?Ja
Batteriladeryes
Kan lades på sykkelenJa
Visning
VisningTQ LED-skärm med anslutning via Bluetooth og ANT+
Avtagbar skjermNei
DisplayplasseringSenter
SykkelassistanseJa
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY