• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek Top Fuel 5 Lithium Grey

Trek Top Fuel 5 Lithium Grey
Beskrivelse

En prisgunstig fullstendig dempet XC-sykkel med terrengsykkelens litt dristigere holdning

Den fullstendig dempede Trek Top Fuel 5 kombinerer hastigheten til en XC-sykkel med en terrengsykkels dristige holdning. En smidig sykkel med en imponerende robust aluminiumsramme som tilbyr seriøst morsom sykling. En rask MTB som takler det aller meste; den er virkelig effektiv, men samtidig fullt i stand til å håndtere virkelig spennende utfordringer. Kort sagt, den kan beskrives som en lett og velbalansert XC-sykkel, designet for høye hastigheter, men oppleves faktisk like kapabel og tilgivende som en mer tradisjonell fullstendig dempet terrengsykkel. Den ideelle sykkelen for deg som ønsker å presse grensene og utforske alt fra flytende stier til langt mer utfordrende terreng. En perfekt sykkel for deg som ønsker en fullstendig dempet MTB-sykkel som er rask både på flatt og bølgende underlag, men som har nok demping til at du kan ta fatt på de virkelig utfordrende stiene. En dyktig sykkel med pålitelig utstyr, til en pris som sørger for at du ikke må tømme sparegrisen.

Nøkkelen til suksess

  • Kraftfull aluminiumsramme med en progressiv stigeometri for oss som elsker å utfordre grensene
  • Bygget med en lengre og lavere geometri med demping og spesifikasjoner som en stisykkel
  • Kompakt sykkel med en demperkonfigurasjon som er både effektiv og alltid klar for action
  • Innstillingsmulighetene for dempingen dekker både effektivitet og utfordrende kjøring
  • Pålitelig 1x-drivlinje fra Shimano (Deore) med kun én girvelger, og et bredt utvekslingsområde
  • Active Braking Pivot - Tilpasning av hvordan demperne reagerer på akselerasjons- og bremsekraft, uavhengig av hverandre
  • Mino Link gjør det raskt og enkelt å finjustere geometrien, selv under sykling
  • Dropper post fra TranzX gjør at du raskt kan senke sadelen under fart, og holde den unna når du sykler nedover
  • Fjernbar Knock Block øker styrevinkelen, noe som beskytter kabler uten å ofre svingradius

Rammen med imponerende pivotlenker og progressiv stigeometri

Rammen består av en avansert aluminiumsramme (Alpha Platinum) med eksepsjonell vridningsstivhet og imponerende pivotlenker i magnesium. Smarte Mino Link sørger for at rammegeometrien kan justeres uten negativ effekt på dempingen. Du kan finjustere vinkelen på styrehodet med 1/2 grad og vevlagerets høyde med opp til 10 mm, og dette justeres enkelt med en mutter. Med en slaglengde på 120 mm bak kombinert med progressiv stigeometri, er dette en rask og responsiv sykkel som gir deg tillit når stiene blir teknisk utfordrende.

Denne helt nyutviklede rammen er konstruert med en lengre og lavere geometri, hvor både demping og spesifikasjon ligner på en stisykkel. Takk til minst 10 mm økt rekkevidde per størrelse sammenlignet med tidligere Top Fuel modeller, gir sykkelen økt tillit, og med en 66-graders styrehodevinkel, 1,5 grader flattere enn sin forgjenger, øker den stabiliteten i høy fart og i nedoverbakker. Og, med modellens brattere seterørvinkel beholder du vekten på forhjulet når du trår kraftig i pedalene.

Rammen er full av detaljer som gjør deg til en bedre syklist. For eksempel gir det koniske styrehodet presis styring og en solid følelse foran, mens intern kabling (for gir, bremser og den høydejusterbare setepinnen) beskytter alle kabler og gir en ren look. En annen smart funksjon er Knock Block styrerøret som forhindrer styret i å rotere fullt ut hvis du krasjer, noe som beskytter kablene fra å bli trukket ut og hendelene fra å treffe rammens overrør.

Imponerende dempersystem som gir full kontroll

I front finner vi en luftgaffel fra RockShox (Recon Silver RL) med en slaglengde på 120 mm, og bak en demper fra X-Fusion (Pro 2) med 2-posisjons demping og en slaglengde på 120 mm. Dempesystemet kan optimaliseres etter vekten og kjørestilen din og er også utstyrt med lockout, som lar deg låse demperne for økt tråeffektivitet, perfekt når du skal sprinte eller klatre effektivt. I tillegg kommer en praktisk justerbar setepinne som lar deg raskt senke/heve sadelen under kjøring, som du styrer med et uhindret reglage. Takket være Treks unike Active Braking Pivot kan konstruktørene styre hvordan demperne reagerer på kraften fra akselerasjon og bremsing, helt uavhengig av hverandre. Dette betyr at du kan utnytte hele dempersystemet selv under bremsing, noe som gir deg større kontroll når du trenger det mest.

Pålitelig 1x-drivlinje og hydrauliske skivebremser som takler høy fart

Den pålitelige 1x-drivlinjen fra Shimano (Deore) består av en driftssikker enkelkrans og en 12-delt kassett (30Tx10-51T), som samlet gir et bredt utvekslingsområde som sikrer at du kan opprettholde høy fart i alle typer terreng og i alle stigninger. Drivlinjens funksjonalitet er praktisk talt feilfri, og siden den kun inkluderer en girvelger, er den også enklere å håndtere. Bremsesystemet, bestående av et par høykvalitets hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT200), garanterer kraftig bremsekraft uansett om det er gjørmete, regntungt eller slapsefylt på stiene.

Robust 29-tommer med kvalitetsdekk klar for utfordrende terreng

Det robuste hjulsettet består av aluminiumsfelger fra Alex (MD35) som er utstyrt med grepsikre dekk fra Bontrager (XT3 Expert) med en bredde på 2,4 tommer, klare for utfordringer og som utmerker seg på alt fra grusveier til løs gjørme. Disse dekkene har imponerende lav rullemotstand, god punkteringsbeskyttelse og leverer den perfekte kombinasjonen av grep, fart og stabilitet, noe som i praksis betyr at du kan kjøre raskere i utfordrende terreng.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0077889-E321
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeLithium Grey
Knutenummer0077889
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieTrek Top Fuel
ModellserieTrek Top Fuel
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2022
Vekt (ifølge produsenten)15/29 kg
Produsentens nettstedwww.trekbikes.com/se/sv_SE/p/35071
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens fargeLithium Grey
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeAlpha Platinum Aluminum- inbyggd förvaring- koniskt styrhuvud- Knock Block 2.0- invändig och styrd vajerdragning- diagonalrörsskydd- pivotlänkage i magnesium- Mino Link- ABP- Boost148- 120 mm slaglängd
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
ForhjulsgaffelRockShox Recon Silver RL/ Solo Air-luftfjädring/ Motion Control-dämpare/ Lockout/ koniskt styrrör/ 42 mm offset/ Boost110/ 15 mm Maxle Stealth/ 120 mm slaglängd
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

120 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
BakdemperX-Fusion Pro 2/ 2-lägesdämpare/ 50 x 185 mm
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Låsbar bakdemper? 

Låsbar bakdemper?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (alternativt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive), mens andre har valgt for eksempel å bremse opp kompresjonsdempingen.

Med justeringskontroll på bakre støtdemperen
Bakdempervandring 

Bakdempervandring

Det her med vandring på en mountainbike kan føles som en ekte jungel. En enkel måte å forklare det på er at jo lengre vandring sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm vandring er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk krevende terreng.

En sykkel med 120 mm vandring kan kanskje være det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant røtter og steiner. Disse syklene passer for alle motionister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm vandring eller mer er perfekt for deg som liker å ta deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i bikeparken og sykle nedover bakkene så fort du bare kan.

120 mm
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Hjul
ForhjulsnavBontrager aluminium, 6-bults, Boost110, 15 mm genomgående axel
FordekkBontrager XR4 Team Issue, TLR, Inner Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,40
BakdekkBontrager XR4 Team Issue, TLR, Inner Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,40
Dekkdimensjon65-622
FelgerAlex MD35, tubeless compatible, 32-hole, 35mm width, presta valve
Drivverk
GirspakerShimano Deore M6100, 12-växlat
BakgirShimano Deore M6100, l†ng arm
KranklagerShimano BB-MT501 BSA
KassettShimano Deore M6100 10–51/ 12-delad
Komponenter
ForbremseShimano MT200 hydraulisk skivbroms
BakbremseShimano MT200 hydraulisk skivbroms
StyreBontrager Rhythm Comp/ aluminium/ 31/8 mm/ 15 mm rise/ 750 mm bredd
StyrestemBontrager Rhythm Comp/ 31/8 mm/ Knock Block/ 0 grader/ 50 mm längd
Setepinne-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano Deore
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Deore
Sykkelutstyr
Håndtak/StyretapeBontrager XR Trail Comp/ nylon Lock-on
SSF-Godkjent lås 

SSF-Godkjent lås

Om sykkelen din blir stjålet, krever vanligvis forsikringsselskapene at den må ha vært låst fast til et fast objekt med en SSF-godkjent lås. Tenk derfor nøye gjennom før du bestiller en altfor enkel lås som kanskje ikke er godkjent.
Nei
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Trek Top Fuel

Trek MTB Top Fuel 7 Matte Dnister Black
35 299 kr
fra 25 193 kr
Innsparing
Finnes i flere varianter
Trek MTB Top Fuel 9.8 Gx Axs
76 399 kr
fra 50 990 kr
Innsparing
  • L
  • M
  • M-L
  • S
  • XL
Trek MTB Top Fuel 8 GX AXS T-Type Svart
53 499 kr
Finnes i flere varianter
Trek Heldämpad MTB Top Fuel 5 Matte Dnister Black
31 099 kr
Finnes i flere varianter

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY