• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv
Sykkel  >  MTB-sykler  >  MTB 29"

TREK Trek MTB Top Fuel 9.8 Gx Axs

Trek MTB Top Fuel 9.8 Gx Axs
Beskrivelse

Reaksjonsrask MTB med glupsk appetitt på terreng og en dristig holdning

Høykvalitets Trek Top Fuel 9.8 GX AXS er en ekstremt kvikk og responsiv XC-spesialist med en helt nyutviklet karbonfiber ramme. En imponerende lett sykkel som takler alt, effektiv og rask, men likevel i stand til å håndtere de tøffeste utfordringer. Kort sagt, en XC for ren hastighet, men også utstyrt med en stisykkels ugjennomtrengelige appetitt på terreng og en dristig holdning. Den perfekte sykkelen for deg som ønsker ytelsesfordelene som kun en karbonramme tilbyr, og som ønsker å utforske sykkelens grenser på ulike typer underlag, fra glatt til ekstremt utfordrende. Du vil fly oppover bakkene, takle de glatte flatene med hard innsats, og samtidig gi alt nedover de mer teknisk utfordrende partiene. En nesten latterlig underholdende down-country sykkel i karbon med oppgraderte komponenter som gir betydelige fordeler ute i terrenget, som høyere hastighet fra karbonhjulene og bedre grep gjennom den fantastiske dempingen.

Nøkkelen til suksess

  • Ultralett karbonramme med helt nyetviklet geometri for oss som elsker å presse grensene
  • Bygd med en lengre og lavere geometri, demping og spesifikasjoner som en stisykkel
  • Kortslagssykkel med imponerende demperoppsett som er både effektivt og alltid klart til action
  • Demperinnstillinger som spenner fra effektivitet til grov bruk
  • Kraftfull elektronisk styrt 1x-drivlinje fra SRAM (GX Eagle AXS) med et enkelt girskift
  • Kraftige hydrauliske skivebremser fra SRAM (G2 RS) sikrer kraftig bremsekapasitet
  • Med Mino Link gjøres små justeringer av geometrien raskt og enkelt (selv under sykling)
  • Straight Shot diagonalt rør gir økt stivhet og respons uten ekstra vekt
  • Dropper post fra Bontrager som lar deg senke setet i fart
  • Avtagbar Knock Block 2.0 gir større styrevinkel uten å ofre kabelbeskyttelse

Helt nyutviklet karbonramme for raskere rundetider

Nykonstruert ultralett ramme (OCLV Mountain Carbon) med imponerende vridningsstivhet og et eksepsjonelt pivotlenkesystem i magnesium. Den smarte Mino Link sørger for justering av rammegeometrien uten å påvirke dempingen negativt. Du kan finjustere vinkelen på styrehodet med 1/2° og høyden på kranklageret med inntil 10 mm, enkelt justert med en mutter. En dempingsslengde på 120 mm kombinert med progressiv stigeometri resulterer i en rask og utrolig responsiv sykkel, som gir deg selvtillit på utfordrende stier.

Denne helt nyutviklede rammen, med en lengre og lavere geometri, både demping og spesifikasjoner som stemmer overens med en stisykkel, gir økt selvsikkerhet. Med minimum 10 mm økt rekkevidde per størrelse fra tidligere Top Fuel, og en 66-graders vinkel på styrehodet, 1,5 grader slakkere enn før, øker dette stabiliteten i høy fart og på nedoverbakker. Og modellens steilere seterør sørger for at du beholder trykket på forhjulet når du trår til.

Rammen er spekket med funksjoner som gjør deg til en bedre syklist. For eksempel gir det koniske styrehodet deg nøyaktig styring og en solid følelse foran, mens den interne kablingen (for giring, bremser og dropper post) beskytter kablene og gir sykkelen et rent utseende. Straight Shot diagonalt rør øker rammens stivhet uten ekstra vekt, og Knock Block 2.0 styrerlageret forhindrer at styret roterer helt rundt ved et eventuelt krasj, noe som beskytter kablene fra å ryke og hindrer hendene i å slå mot overrøret.

Imponerende demperoppsett for kontroll i terrenget

I fronten sitter en skarp luftgaffel fra RockShox (SID Select+) med en slaglengde på 120 mm, og bak finner du en like imponerende demper fra RockShox (Deluxe Ultimate RCT), også den med 120 mm slaglengde. Dempere kan tilpasses din vekt og kjørestil, og kommer med lockout for økt pedaleffektivitet – perfekt for effektive spurter og klatringer. En praktisk justerbar setepinne sikrer at du raskt kan justere høyden i fart, kontrollert med en lett tilgjengelig spak. Treks unike Active Braking Pivot lar dempingen fungere uavhengig av akselerasjon og bremsing, noe som betyr at du kan utnytte fullt demperpotensial også under bremsing for optimal kontroll når du trenger det mest.

Effektiv 1x-drivlinje og skivebremser for høy hastighet

Den effektive 1x-drivlinjen fra SRAM (GX Eagle AXS) er elektronisk styrt og består av en meget pålitelig single ring og et 12-delt kassett (30Tx10-52T) som tilbyr et bredt spekter av gir, noe som holder deg i flytsonen over alle typer terreng og hellinger. Drivlinjen er så å si problemfri, og med bare ett girreglage å holde styr på, er den også enkel å betjene. Bremsingen håndteres av high-end hydrauliske skivebremser fra SRAM (G2 RS), som sikrer solid bremsekraft uansett vær og underlag.

Eksepsjonelt hjulsett i karbon med dekk for krevende terreng

Det mesterlige hjulsettet fra Bontrager (Line Elite 30) består av lette karbonfelger og toppkvalitetsdekk fra Bontrager (XR4 Team Issue TLR) med en bredde på 2,4 tommer, klare for tøffe utfordringer. Disse raske 29-tommerne tilbyr lav rullemotstand, god punkteringsbeskyttelse og den ideelle blandingen av grep, fart og stabilitet, som i praksis betyr at du kan kjøre raskere i krevende terreng.

Hva sier da den internasjonale pressen om Top Fuel?

  • Bikeradar - Sett på avstand kan man lett anta at det bare er nok en downcountry-sykkel… Det var først da jeg tok den over noen hopp, dykket ned en bratt bakke og svingte rundt doseringene på testløypene mine at jeg innså at Top Fuel faktisk er en helt genial stisykkel.
  • Enduro Mountainbike Magazine - Top Fuel fikk toppscore i Enduros vurdering av beste downcountry-sykler, takket være sitt stilrene utseende, praktiske detaljer og sin progressive demping.
  • Flow Mountain Bike - Den nye Top Fuel er også mer stabil på krevende og rask nedoverkjøring. Med lengre rekkevidde og et mer slakt styrehode har hjulbasen økt med nesten 40 mm. Det er en betydelig forskjell, som virkelig merkes gjennom stor stabilitet i høy fart. Sammen med de store dekkene og den aktive dempingen, utgjør dette en imponerende robust liten stisykkel.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0094307
EAN-kode-
VaremerkeTREK
Farge-
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieTrek Top Fuel
ModellserieTrek Top Fuel
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2023
Vekt (ifølge produsenten)12/50 kg
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens farge-
Rammesett
Rammestørrelse-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
ForhjulsgaffelRockShox SID Select+/ DebonAir-luftfjädring/ Charger 2 RL-dämpare/ koniskt styrrör/ 44 mm offset/ Boost110/ 15 mm Maxle Stealth/ 120 mm slaglängd
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
BakdemperRockShox Deluxe Ulitmate RCT/ 185 x 50 mm
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Hjul
HjulBontrager Line Elite 30. OCLV Mountain Carbon. Tubeless Ready. 6-bults. Boost110.
FordekkBontrager XR4 Team Issue, TLR, Inner Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,40
BakdekkBontrager XR4 Team Issue, TLR, Inner Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,40
Dekkdimensjon65-622
Drivverk
GirspakerSRAM GX Eagle AXS, 12-växlat
BakgirSRAM GX Eagle AXS
KranklagerSRAM DUB MTB Wide/ 73 mm/ BSA-gänga
Kranksett-
KjedeSRAM GX Eagle/ 12-växlat
KassettSRAM Eagle XG-1275 10–52/ 12-delad
Komponenter
ForbremseSRAM G2 RS hydraulisk skivbroms
Bremseskive foranSRAM CenterLine/ 6-bults/ avrundad kant/ 180 mm
BakbremseSRAM G2 RS hydraulisk skivbroms
Bremseplate bakSRAM CenterLine/ 6-bults/ avrundad kant/ 160 mm
StyrelagerKnock Block 2.0 integrerad/ 72-gradersvinkel (bricka för obegränsad vinkel ingår)/ kapslat lager/ 1 1/8 övre/ 1/5 nedre
Styre-
StyrestemBontrager Line Pro/ 35 mm/ Knock Block/ Blendr-teknikkompatibel/ 0 grader/ 45 mm längd
Setepinne-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieSRAM GX Eagle AXS
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
SRAM GX Eagle AXS
Sykkelutstyr
SeteBontrager Arvada/ austenitrails/ 138 mm bredd
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Trek Top Fuel

Trek Top Fuel 5 Lithium Grey
29 399 kr
fra 21 011 kr
Innsparing
Finnes i flere varianter
Trek MTB Top Fuel 7 Matte Dnister Black
35 299 kr
fra 25 193 kr
Innsparing
Finnes i flere varianter
Trek MTB Top Fuel 8 GX AXS T-Type Svart
53 499 kr
Finnes i flere varianter
Trek Heldämpad MTB Top Fuel 5 Matte Dnister Black
31 099 kr
Finnes i flere varianter

LIKNENDE PRODUKTER

Trek MTB Procaliber 9.5
20 099 kr
fra 18 999 kr
Innsparing
Finnes i flere varianter
-30%
Orbea MTB Alma M51 Powder Black - Black (Matt)
27 490 kr
19 379 kr
Innsparing
  • L
  • M
  • S
  • XL
Gt Force Sport XL Svart
33 999 kr
  • L
  • M
  • XL

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY